Thursday, February 19, 2009

Amalan utk slmat dnia&akhrat


DARIPADA Saidina Khalid b Al-Walid ra berkata, "Telah dtg seorg Arb desa kdp Rasulullah SAW dn dia mnyatkan tjuannya : "Wahai Raslullah! Kedtgnku utk bertnya engkau mngnai apa yg akn mnympurnakan driku d dnia dn akhrt"

Raslullah berkata kpdnya : "Tnyalh apa yg engkau khndaki."

Arb dsa i2 berkata : "Aku mhu mjd org alim."

Dibalas Raslullah : "Takutlah kpd ALLAH."

Dia brtnya lg : "Aku mhu mjd org yg plg kya."

Raslullah mjwb : "Jdilah org yg ykin pd dri sndri."

Bertnya lg Arb dsa i2 : "Aku mhu mjd org yg adil."

Lalu djwb Rasulullah : "Kasihanilah org laen spt engkau ksh pd dri sndri."

Dia brtnya : " Aku mhu mjd org istimewa d cc ALLAH."

Rasulullah mjwb : "Lazimi ZIKRULLAH."

Arb dsa i2 brtnya : "Aku mhu termsuk dlm glngn org yg muhsinin(baik)."

Raslullah mjwb : "Beribdatlh seolah-olah engkau engkau mlhat-NYA dn jka engkau xberasa bgtu,sekurang-kurangnya engkau ykin DIA ttp mlhat engkau."

Dia brtnya : "Aku mhu dtrma sgla permhnanku."

Bgnda mjwb : "Jauhilah drpd mknan hrm."

Dia trs brtnya : "Apakah sbesar-bsar kbaikn d cc ALLAH?"

Bgnda mjwb : "Elok bdi pkrti,rndh dri dn sbr dgn ujian."

Dia brtnya : "Siapa yg sntsa trslmat drpd dsa?''

Bgnda mjwb : " Org yg sntsa mngalir air mata pnyesalan,tnduk pd khndak-NYA dn mreka yg dtmpa ksakitan."

No comments:

Post a Comment